Viime vuosi oli vaikea useimmille toimialoille, ja erityisen kovia kärsivät asianajotoimistot. Työntekijöiden palkanleikkaukset, laskutettavien tuntien uudelleenjärjestelyt, kesäharjoittelujen peruutukset ja joidenkin suurten yritysten romahtaminen; ei ole ihme, että myös markkinointiin tehdään merkittäviä leikkauksia. Mutta kaikki ei ole tuhoa ja synkkyyttä. Tässä on hopeareunus. Nyt saattaa olla paras aika lähteä liikkeelle ja markkinoida yritystäsi. Ja mahdollisesti vielä parempi uutinen, sen ei tarvitse maksaa kättä ja jalkaa (tai pikemminkin yhteistyökumppania ja vuoden lopun bonusta). Tässä on 10 markkinointivinkkiä, joita voit alkaa käyttää nyt ja jotka eivät riko pankkia.
Pidä asianajajan biossi tuoreena
Päivitä usein asianajajien bioseja linkeillä äskettäin julkaistuihin artikkeleihin, median lainauksiin, puheenvuoroihin, paneelin osallistumiseen ja CLE-kursseihin. Biosin pitäminen ajan tasalla ei vain estä niitä vanhenemasta, vaan lisää myös uskottavuutta kaikille, jotka tekevät omaa tutkimustaan verkossa. Lisäksi mahdollisimman monien linkkien sisällyttäminen tekee Web-sivusta monipuolisen ja helppokäyttöisen.
Tallenna ja post
Asianajotoimistojen Web-sivustoilla olevat videot eivät ainoastaan lisää hakukoneoptimointia tai SEO:ta, vaan tarjoavat myös ylimääräisen kolmiulotteisen näkökulman yrityksestä ja sen asianajajista. Enemmän kuin jäykkä pääkuva, video välittää persoonallisuutta ja asiantuntemusta. Lisäksi yhä useammat tiedotusvälineet pyytävät näkemään videoleikkeitä asianajajista ennen kuin suostuvat haastatteluun. Julkaisemalla videon yrityksesi Web-sivustolle kohdistat yrityksen asianajajat paremmin puhe- ja mediamahdollisuuksiin, puhumattakaan Google-luokituksen nostamisesta.
Tee yrityksesi markkinointimateriaalit ladattavaksi
Yrityksen markkinointimateriaalien latauslinkin lisääminen verkkosivuston jokaiselle sivulle on vain yksi tapa tuoda viestisi hyötyvien ulottuville. Sen sijaan, että joutuisit kaivamaan tulosteita, Web-sivuston avaaminen ja PDF-tiedoston lataaminen vie vähemmän aikaa, vähemmän rahaa ja vähemmän stressiä (puhumattakaan vähemmän puista). Lisäksi se lisää liikennettä Web-sivustollesi.
Luo online-uutishuone
Viimeaikaisten lehdistötiedotteiden lisäksi online-uutishuoneen tulisi sisältää linkkejä tai PDF-tiedostoja viimeaikaisista tiedotusvälineistä, CLE-kurssien ilmoituksista, äskettäin julkaistuista artikkeleista ja kaikesta muusta, mikä saattaa kiinnostaa asiakkaita tai potentiaalisia asiakkaita. Tietoa sisältävä uutishuone voi olla hyödyllisin sivu yrityksesi Web-sivustossa, kun kyse on uuden liiketoiminnan kehittämisestä.
Tee markkinoinnistasi virtuaalinen
On niin monia tapoja tehdä harppaus perinteisestä markkinoinnista verkkoon, ja useimmat maksavat vähän tai ei mitään. Jokaisella asianajajalla tulee olla LinkedIn-sivu, joka sisältää linkkejä yrityksen verkkosivuille, linkkejä viimeaikaisiin tiedotusvälineisiin sekä linkkejä yrityksen uutishuoneeseen. Julkaise video asianajajien esitelmistä, paneelikeskusteluista tai huomautuksista YouTubeen ja linkitä siihen yrityksen Web-sivustolta. E-blast-asiakkaat, potentiaaliset asiakkaat ja kaikki muut, jotka saattavat välittää asiakkaiden voitoista, tiukoista uutisista ja linkeistä viimeaikaisiin tiedotusvälineisiin. Lisää “tweet this” -painike kaikkiin online-uutisiin ja anna asiakkaidesi, ystäviensi ja perheesi hoitaa markkinointisi puolestasi.
Blogi
Jos sinulla on jotain sanottavaa, ja useimmat asianajajat tekevät, kirjoita siitä blogiin. Blogin ei tarvitse olla täynnä omaperäisiä ajatuksia tai uraauurtavia mielipiteitä, sen on vain oltava mielenkiintoinen ja mahdollisuuksien mukaan viihdyttävä. Henkilökohtaisia ajatuksia viimeaikaisesta lainsäädännöstä, kommentit kuumaan uutiseen, kiitosta hyvin tehdystä työstä niin kauan kuin blogia päivitetään säännöllisesti, se voi sisältää mitä tahansa asioita ja voi usein toimia loistavana markkinointityökaluna yksittäisille asianajajille.
Kohdista markkinointi- ja liiketoimintatavoitteet
On erittäin tärkeää, että markkinointiosaston tavoitteet ja yrityksen yleiset liiketoimintatavoitteet ovat linjassa. Markkinoinnin ja liiketoiminnan kehittämisen tulee aina toimia yhdessä luodakseen yhtenäisen ja johdonmukaisen viestinnän yritykselle. Yhdessä markkinoinnin ja liiketoiminnan kehittämisen tulee ajatella kokonaisvaltaisesti, ja vasta sitten tiet voivat erota tietyn taktiikan toteuttamiseksi.
Tarkkaile mainettasi verkossa
Sosiaalisen median yleistyminen on tarjonnut online-fokusryhmän kaikille, jotka tietävät mistä etsiä. Tutustu säännöllisesti sosiaalisen median sivustojen kohtiin, jotka yleensä kommentoivat lakia ja tiettyjä yrityksiä. Tarkastele sitoutumistasoja blogeissa, Twitter-syötteissä ja Facebook-sivuilla ja lue online-artikkeleihin lähetettyjä kommentteja. Nämä antavat usein enemmän tietoa kuin itse artikkelissa olevaa tietoa. Lisää kysely Web-sivustoosi tai blogiisi tai tee kysely Twitter-seuraajillesi. Käytä LinkedIn Answersia kysyäksesi kysymyksiä ja saadaksesi palautetta. Kaikki tämä auttaa sinua pitämään sormessa, mitä tapahtuu alalla sekä omassa yrityksessäsi.
Kysy ensin miksi tämä on tärkeää
Ennen kuin istut alas kirjoittaaksesi lehdistötiedotteen äskettäisestä asiakasvoitosta tai kumppanipromootiosta, kysy itseltäsi: “Miksi median pitäisi välittää?” Toki se on hieno uutinen yritykselle, asiakkaallesi tai uudelle kumppanille, mutta mikä se on.