Markkinatrendit ovat kysynnän kokemia vaihteluita, ja yritysten on pidettävä mielessä siirtyäkseen niiden ääneen. On elintärkeää olla ajan tasalla markkinoiden kehityksestä, olla jatkuvassa yhteydessä ja tiedossa, jotta et jää jälkeen, sillä aukko voi aiheuttaa yrityksen myynnin ja voittojen laskun.
Markkinatrendien tunnistamiseksi on välttämätöntä saada tietoa hintakäyrän ominaisuuksista, sillä trendin muutoksia ei arvata, vaan ne havaitaan. Hinnoista jatkettaessa on tarpeen ottaa huomioon teknisen analyysin käyttö, joka perustuu hintojen tukitasojen ja kieltäytymisen osoittamiseen.
Mutta on tarpeen arvioida myös muita näkökohtia, kuten markkinoiden yleinen konteksti, sekä taloudellinen että poliittinen, väestön tunne (jos se on epävarmuuden tai taantuman hetkellä), jotka ovat muuttujia, jotka yhdessä hintojen kanssa , määrittää markkinoiden suuntaukset.
Askeleen alaspäin päätrendi on se, joka esiintyy pitkällä aikavälillä, ja välitrendi on se, joka havaitaan keskipitkällä aikavälillä, lyhytkestoisesti.
Markkinatrendien analysointi ja määrittäminen tehdään yleensä vuoden alussa, ellei vuoden aikana tapahdu tapahtumia, jotka ovat riittävän tärkeitä horjuttamaan kaikki ennusteet. Näin tapahtui pandemian saapuessa maaliskuussa 2020. Tammi- ja helmikuussa käyttäytyivät vakaasti ja ennustivat tälle vuodelle trendejä, jotka oli muotoiltava kokonaan uudelleen ja harkittava uudelleen. Kaksi vuotta myöhemmin pandemia otetaan edelleen huomioon markkinatrendien havaitsemisessa.
Kuten huomautimme, pandemia on yleisen kontekstin kannalta tärkein tekijä, joka on otettava huomioon määritettäessä markkinoiden kehitystä vuonna 2022. Kuten havaitsemme, jo harjoituksessa on lisätty muita tekijöitä, joita ei voida ottaa huomioon. Huomiotta, kuten toimitusten lisääntyminen, kuljetustilanne ja venäjän konflikti. Kaiken tämän epävarmuuden puitteissa on kuitenkin mahdollista merkitä joitain toimintalinjoja, joilla markkinat kulkevat tänä vuonna.
Kestävä kehitys on edelleen monien tuotemerkkien työhevonen. Mutta tänä vuonna se menee askeleen pidemmälle; kuluttajat eivät enää ole kiinnostuneita kestäviksi ja/tai ekologisiksi väittävistä yrityksistä, he odottavat niiden olevan myös 0 jäteyhtiöitä, koska kulutustavaroiden valmistuksessa syntyvä jäte ei ole enää valtaosa väestöstä huomioimatta.
Samalla tavalla kuluttajat haluavat paljon enemmän nauttia kuin omistaa, joten on välttämätöntä optimoida tuotteet palveluiksi. Ostoskokemus ei ole enää pelkkää kauppaan menemistä, sen ostamista ja poistumista, kuluttaja odottaa, että siellä vietetyt aika (olipa sitten fyysinen tai netissä) miellyttää häntä, pitää sitä mielenkiintoisena ja houkuttelevana, mikä hänen mielestään ehkä tekeekin. Vaikuttaa muiden ostosten tekemiseen, ei vain siihen, mitä etsit.