Helpottaa keskittymistä olennaiseen
Muotiteollisuus on kovaa ja useimmat yritykset ovat keskellä valtavaa digitaalista muutosta. Muotiyritykset kohtaavat lukuisia haasteita kaikkien syklien hallinnassa ja valmistusprosessien virtaviivaistamisessa, jotta ne pystyisivät julkaisemaan mallistoja nopeammin. Samoin kun kyse on tuotteiden markkinoinnista kaikilla uusilla työkaluilla ja uudella teknologialla. Toisin sanoen muodin luominen on kallista, eikä teknologisen kehityksen priorisointiin aina ole resursseja. Mutta emme saa unohtaa sen luomia mahdollisuuksia, mahdollisuuksia monien liiketoimintaprosessien automatisoinnin muodossa. Ja mikä edesauttaa sitä, että yritykset voivat sen sijaan keskittyä luovaan luomiseen, brändin rakentamiseen ja aidosti asiakkaan ja asiakaskokemuksen keskittämiseen.
Monia tämän hetken tärkeimmistä teknologioista, joista osa on vähemmän kypsiä kuin toiset, kehitetään vielä enemmän ensi vuoden aikana, ja yhä useammat yritykset näkevät mahdollisuuden luoda enemmän hyötyä ja arvoa asiakkaalle. Menemme hieman syvemmälle joihinkin trendeihin ja konsepteihin, joiden uskomme jättävän selvän jäljen tuleville vuosille.
Virtuaalitodellisuus (VR)
VR korvaa todellisen maailman luomalla tietokonesimuloidun todellisuuden, joka koetaan usein VR-lasien kautta. Kaikki suuret toimijat, kuten Google, YouTube ja Facebook, kehittävät VR:ää juuri nyt ja pitävät sitä seuraavana luonnollisena askeleena. Muotialalla on testattu myös VR-tekniikkaa, olemme nähneet esimerkkejä muun muassa muotinäytöksistä, joissa etäkatsojalla oli mahdollisuus nähdä esitykset livenä VR-lasien läpi. Luodakseen tietynlaista vuorovaikutusta ja antaakseen vastausta brändeille on tähän liittyen luotu myös sovelluksia, joista katsojat voivat tykätä, sekä robottiinstallaatioita paikan päällä, jotka reagoivat katsojien reaktioiden perusteella.
Tekoäly (AI)
Kuulemme myös sovelluksista, jotka poistavat peilin edessä katsomisen ja keräävät sen sijaan tietoja tavoistasi, säästä ja elämäntyylistäsi luodakseen räätälöityjä vaatteita, jotka lähetetään kotiisi. Teollisuus alkaa ymmärtää, mitä A ja minä edustamme, ja ollaan hitaasti mutta varmasti siirtymässä digitalisoituneempaan pilvipohjaiseen maisemaan, jossa data ja koneet oppivat toisiltaan.
Lisätty todellisuus (AR)
Toisin kuin virtuaalitodellisuus, AR, Augmented Reality, tarkoittaa parannettua ja lisääntynyttä todellisuutta, esim. jossa kuva todellisuudesta muuttuu. Tämä tekniikka on otettu käyttöön monien ihmisten jokapäiväisessä elämässä, esimerkiksi Snapchatin kautta sen valokuva- ja videosuodattimilla.